tisdag 4 januari 2011

Dag 03 - mina föräldrar

Min mamma heter Inga-Britt och kommer från Gotland. Under hela min uppväxt var hon hemma för det mesta med oss barn och hade någon liten städning som hon gjorde om kvällarna. Pappa heter Per-Åke och kommer härifrån göingebygden, och har tidigare jobbat som militär. Min relation till mina föräldrar har varit väldigt omväxlande. Som liten höll jag mamma hårt i kjolarna och skulle aldrig göra något som jag inte fick, pappa var han som arbetade jämt varför jag nog får säga att jag var mammas flicka. När jag började högstadiet och kom in i tonåren blev min och mammas relation drastiskt sämre och jag var hemsk många gånger! Minns speciellt en gång när jag sa till mamma att jag hoppades att flyget med henne skulle störta, något jag ångrade fruktansvärt efteråt. Till slut kunde vi knappt vistas i samma rum och när jag var sexton flyttade jag hemifrån. Pappa däremot hade jag respekt för och vågade inte trotsa honom lika mycket så när han var hemma höll jag mig till reglerna för det mesta. Men även han råkade ut för min pubertala vrede och mitt namn på honom var yrkesmördare eftersom han var militär.... Nu i vuxen ålder är min relation till både mamma och pappa bra! Och jag älskar dem!  Men idag kan jag nog säga att jag mer är pappas flicka! Han är den jag vänder mig till när jag behöver hjälp och jag tycker om att diskutera med honom då vi ofta kan argumentera om saker i samhället på ett bra sätt. Därmed är inte sagt att vi håller med varandra. Tvärtom är vi ofta på mils avstånd ifrån varandra när det gäller politik och annat men vi har givande diskussioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar